Translate

perjantai 27. marraskuuta 2009

Päätös lautaskiistasta siirtyy ensi viikkoon - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

Valtiosääntöoikeuden asiantuntijat Antero Jyränki ja Tuomas Ojanen näkevät "lautaskiistan" pääministerin - presidentin välisenä valtataistelusta, kumpi edustaa Suomea - Euroopan Unionin huippukokouksissa ja Eurooppa Neuvostossa. Itse olen sitä mieltä, että Tarja Haloselle *opetetaan* rautalangasta perustuslain 93§:n 2 momentti, joka jo nykyisellään selkeästi rajaa Unioniasiat pääministerille! Presidentillä ei ole mitään asiaa EU-kokouksiin - Lissabonin sopimuksen voimaan astuttua 1.12.2009. Noloin tilanne olisi se, kuten MTV3:n aamuteeveessäkin tohtori Jukka Tarkka totesi, että kokoustamisen isäntämaa voi joutua "opettamaan suomea" ja siis jättämään tylysti presidentin käytäville..



Päätös lautaskiistasta siirtyy ensi viikkoon - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

(Päivitys 28.11.09 HS:n artikkeli)

Oikeusministeri Tuija Brax antoi odotetusti vahvan tukensa pääministerille EU-edustuskiistassa. Brax on useaan otteeseen jo aiemmin todennut, että viimeistään Lissabonin sopimuksen voimaantultua on selvää, että Suomea - EU:n edustaa yksinomaan pääministeri. 


 

(Blogipäivitys 30.11.09): Eero Heinäluoma on sitä mieltä, että "presidenttiä työpaikkakiusataan"? Ei mielestäni voi enempää alentua ja kerjätä kansan sympatioita - väärällä asialla! Presidentivirka ei ole "työsuhde"! Ja kukahan se on (kiusannut) ja ketä viimeiset 9 vuotta virassa ollessaan? (Iltalehti 30.11)

 

torstai 26. marraskuuta 2009

Oikeudenkäyntiasiamiehiä ja -avustajia koskevan sääntelyn tarkistaminen (OM).

Oikeusministeriö on käynnistänyt hankkeen, jossa on tarkoitus tarkentaa nykyisiä saadöksiä ja kelpoisuusehtoja toimia oikeudenkäyntiasiamiehenä ja avustajana yleisissä tyomioistuimissa. Samalla on tarkoitus säännellä valitusoikeutta KKO:n, mikäli on uskomista työryhmän puheenjohtajana toimivan KKO:n jäsenen, oikeusneuvos Hannu Rajalahden MTV3:n uutisille (Jarkko Sipilä), antamaa haastattelua eilen, jossa Rajalahti totesi, ettei "tulevaisuudessa esim. lainvoiman saaneen tuomion purkua voi enää hakea asianomainen itse, vaan siihen tultaisiin vaatimaan asianjajaa ja *luvan saanutta* asianajajaa, joka voi toimia tuomioistuimissa! Tarkoitus siis, kiistatta lienee vaikeuttaa saada asiaansa KKO:n käsiteltäväksi ja monopolisoida asianajotoimi vain (asianajajille/luvan saaneille)?

Vuoden 2002 lainuudistus maksuttomasta oikeudenkäynnistä ja yleisestä oikeusaputoiminnasta jo "putsasi" pöytää tältä osin, sillä yleisille oikeusavustajille/toimistoille annettiin ja ulkoistettiin *tuomarivaltaa* päättää maksuttoman oikeudenkäynnin edellytyksistä- ja perusteista. Tuo uudistus eväsi ns. "ei lakimiehiltä" oikeuden toimia oikeudenkäyntiavustajina ja siihen vaadittiin OTK:n tutkinnon suorittanut lakimiestä tai asianajajaa, joka siis täytti kelpoisuusehdot. Tämä uudistus nyt on menossa pelottavan pitkälle, sillä toteutuessaan vaadittaisiin "asianajajaa ja vielä (luvan varaista), että voi tuomioistuimissa hoitaa elinkeinoaan? 

Oikeudenkäynnin riippumattomuus jo kyseenalaistui tuolla 2002 lainsäädäntöhankkeella, sillä viimekädessähän oikeus- ja tuomari arvioi jokaisen avustajan kelpoisuuden/pätevyyden toimia oikeudessa avustajana (ennen). Nyt julkinen oikeusavustaja voi halutessaan evätä oikeusavun ja asiakkaan avustamisen ylipäätään ja juurikaan siitä ei valitusoikeutta ole! Muodollisesti voi muutosta hakea oikeudelta - julkisen oikeusavustajan kielteiseen ratkaisuun, mutta kokemuksieni perusteella se ei juurikaan mihinkään johda. Oikeusministeriö ei valvo julkista oikeusaputoimintaa riittävässä määrin?

Itselläni on mm. kokemuksia siitä, että a) ensin julkinen oikeusavustaja on evännyt eräässä jutussa oikeusavun ja b) ryhtyy ikään kuin *istumaan juttua* ja siten pohtimaan materiaalisoikeudellisia kysymyksia kuin *tuomari ikää* eli käymään oikeutta jo oikeusavun myöntämisvaiheessa ja tämä on täysin väärin! Oikeus on se forumi, joka tutkii kanneperusteet (selvässä asiassa), kun esim. on kyse isyyden vahvistamista koskevasta oikeudenkäynnistä. Kaiken kukkuraksi poliittis/oikeudellisesti hankalassa asiassa (itsellensä), julkinen oikeusavustaja *jäävää itsensä* ?

Oikeusministeriön hankkeesta lisää linkistä: http://www.om.fi/Etusivu/Valmisteilla/Lakihankkeet/Oikeudenkäynti/1210772897251

Jos tuo  lainsäädäntöhanke läpimennessään olisi ollut esim. vuosi sitten jo voimassa, niin en olisi voinut hakea KKO:lta lainvoiman saanee tuomion purkua ja valitusoikeuteni siis siten olisi ollut rajattu pois! Kun ylipäätään en ole onnistunut saamaan ketään niin kansalaisrohkeaa juristia käymään rinnallani oikeutta - ex. EU:n oikeusasiamies Jacob Södermania vastaan! Halutessaan voipi käydä tutustumassa purkuhakemukseen: ma 29.6.09 "KKO:lle lainvoiman saaneen tuomion purkuhakemus" ja siihen saamaani ratkaisuun: ti 3.11.09 "Korkeimman oikeuden "purkuviikot" ohi on!".

Yllä kaksi mielenkiintoista ja hyvää kirjoitusta Helsingin Sanomissa 11.11.2009, joista ensimmäinen on Jyväskyläläisen asianajaja, varatuomari Olli Santasen, joka toimi mm. tohtori Alpo Rusin avustajana ns. "Stasi-jutussa" - suomen valtiota vastaan. Toisena on prosessioikeuden professori Jyrki Virolaisen kirjoitus niin ikään samana päivänä HS:ssä. 

KKO:n presidentti Pauliine Koskelo Savon Sanomissa 30.11.09. Kenen "seläntaa" Koskelo yrittänee mennä", kun jatkuvasti laistaa vastuuta oikeuslaitoksen alunnustilasta muille ja ei näe malkaa omassa silmässä ja KKO:ssa ?


keskiviikko 25. marraskuuta 2009

Ortodoksipiispat selvittävät papiston sidonnaisuuden politiikkaan - HS.fi - Kotimaa

Ortodoksipiispat selvittävät papiston sidonnaisuuden politiikkaan - HS.fi - Kotimaa

Ortodoksit aloittivat ensimmäisinä kotipesänsä tarkastuksen ja nähtäväksi jää, mitä tekee evankelis-luterilaiset (valtiokirkkomme)?

Kirjoitukseni maanantaina 16.11.09 oli "ajankohtainen", sillä arkkipiispa Leo ja metropoliitta Ambrosius keskustelivat aiheesta Valamon luostarissa Heinävedellä. Isä Mitro Repo valittiin EU-parlamenttiin viimevaaleissa ja se herätti luonnollisesti keskustelua kirkon suhteesta - politiikkaan ja piispainkokous eväsi häneltä pappisoikeudet siksi aikaa, kun hän häärää politiikassa! 

Näytön paikka - HS.fi - Pääkirjoitukset

Näytön paikka - HS.fi - Pääkirjoitukset

Legaliteettiperiaate astuu voimaan (Lissabonin) sopimus 1.12.2009 ja todellinen testi 10-11.12.2009, sekä Kööpenhaminan ilmastokokous 7.- 18.12.09, jossa puheenjohtajamaa Ruotsi voi tylysti jättää Tarja Halosen "käytävälle", kun tehdään Euroopan Unionia koskevia sitovia päätöksiä?

Olen aihetta käsitellyt heinäkuun 25 pnä ja löytyy tekstein: "vuoden 2000 perustuslain itse aiheutettu *tehty* valuviaksikin nimitetty laiton menettely"..

Lissabonin sopimus tuo tullessaan suomelle todellisen testin paikan mm. perusoikeuskirjan suhteen, sillä Unionin kansalainen saa halutessaan asiansa suoraan perustettavaan EU-tuomioistuimeen ja mielenkiinnolla odotan, että moniko esim. ihmisoikeustuomioistuimen ns. "seulotuista"- tapauksista (omani) lisäksi sinne päätyy. Suomi on jo nyt saanut ihmisoikeustuomioistuimelta yli 100 langettavaa ratkaisua, joten tässä suhteessa Suomen kuva oikeusvaltiona saattaa rapautua todenteolla ja pelkään, ettei siitä jää kuin rippeet jäljelle? Order Halonen ei tässä suhteessa enää voi *sukkuloida*, kuten on tehnyt Euroopan Neuvostossa!

"Obama piipahtaa Kööpenhaminan ilmastokokouksessa"

WHASHINGTON. Yhdysvaltain presidentti Barack Obama aikoo vierailla Kööpenhaminan ilmastokokouksessa ensikuussa, kertovat Yhdysvaltain hallinnon lähteet.

Lähteiden mukaan Obama aikoo piipahtaa Kööpenhaminassa 9 joulukuuta matkallaan Osloon, missä hän vastaanottaa Nobelin rauhanpalkinnon seuraavana päivänä.

STT-REUTERS, Lainaus HS 25.11.09, klo. 16.25

No, kyynisesti voidaan todeta, ettei presidenttimme Tarja Halosen nyt ainakaan Obamaa kannata lähteä "bongaamaan", joten aivan reilusti voinee luopua ja jättää kokoustaminen pääministerille, jolle se jo nykyisenkin voimassa olevan perustuslain kirjaimen mukaan kuuluu! 

(Päivitys 26.11.09 HS): Nähtäväksi jää, kuka taipuu lautaskiistassa ja voittaako Lissabonin sopimus, vai käveleekö Halonen senkin yli?



maanantai 16. marraskuuta 2009

Helsingin piispa Huovinen jää eläkkeelle ensi syksynä - HS.fi - Kaupunki

Klaus Härön postia pappi Jaakobille, kuvassa Heikki Nousiainen ja loistava roolisuoritus "sokeasta papista". Elokuva on palkittu ja Suomen "Oskar"- ehdokas. En voi välttää kiusausta ja koplaankin kaksi asiaa yhteen: "sokean papin ja sokean lainylipapin"!

Eikö meilläkin olisi aika avoimeen keskusteluun kirkon ja valtion erottamiseksi toisistaan? Kirkko ei ole pystynyt mukautumaan ajan muutoksiin ja siitähän on viimevuodet saanut huomata "kirkon sisäisinä" riitoina mm. naispappeus ja sukupuolenvaihdoksena erään papin kohdalla. Itse erosin kirkosta 2008, kun mielestäni kirkko ei edusta niitä moraali- ja yhteiskunnallisia "keskustelun herättelijä"- arvoja. Kirkko ja kirkonedustajat muistavat tänäpäivänä lähinnä vain valtiollisissa juhlapuheissaan sen merkityksen mikä heillä tulisi olla jatkuvana ja alituisena yhteiskunnallisena "tarkkailijana/sielujen paimenena" - arkkivihollistamme pahuutta vastaan!
Tässä kuvassa on sokea "lainylipappi". Kuinka pirullisen osuvasti tuo Härön elokuva peilaa tätä päivää omalla uskonnollis/fiktiivisellä tavalla. Vain nimi yhdistää!


Jacob Södermanin puhe Seinäjoen kirkkojuhlilla 8.3.2008. Jaakob on aina ollutkin "kirkon mies" ja potkihan hän palloakin "piispan pojissa", joten arkkipiispat ovat Jaakobin kavereista parhaat!








Aiheellinen kysymys kuuluu, "onko kirkko kriisissä", kun eläkkeelle jääminen 65 vuoden iässä koetaan "kutsumukseksi". Sääli sinänsä, sillä kirkko menetti hyvän miehen ja uskonpaimenen!


Helsingin piispa Huovinen jää eläkkeelle ensi syksynä - HS.fi - Kaupunki

(Päivitys 26.11.09 HS): Näin on Irlannissa tehty "irlantikuvaa" ja on narsistista ajatella, etteikö meillä myös ole tapahtunut ja tapahtuu ihan omaa "suomikuvan" muodostusta tältäkin saralta!

tiistai 3. marraskuuta 2009

Lissabonin sopimus hyväksytty kaikissa EU-maissa - HS.fi - Ulkomaat

Tsekin presidentti ratifioi sopimuksen tänään ja nyt kaikki EU:n jäsenet ovat sen hyväksyneet! Komission puheenjohtajan arvioiden mukaan, rakenteet sopimukselle ovat valmiit joulu/tammikuussa ja ilolla otan vastaan uutisen, Euroopan Unionin tuomioistuimen perustamisesta..

Itsekin olin yhteydessä tulevaisuuskonventtiin 2002-2003 ja voin ylpeänä sanoa, että olen saanut "vaikuttaa" omalla pienellä panoksellani mm. siihen, että perustettavan tuomioistuimen tuomariehdokkaan taustat tarkistaa EU-parlamentista valittu 20 jäseninen kolleegio ja tuomarin *riippumattomuuden tulee olla ehdottoman kiistaton*. Tulevaisuuskonventti pohti mm. "miten EU-parlamentin oikeusasiamiehen virkavastuu voidaan toteuttaa ja tuolloin harkinnassa oli myös vetoomusoikeuden käyttö". Niinpä! Itselläni oli juuri tuolloin vetoomus sisällä..

Euroopan Unionin tuomioistuimesta hieman:

Perussopimuksen 9 f artikla

"1. Euroopan unionin tuomioistuin käsittää unionin tuomioistuimen, unionin yleisen tuomioistuimen ja erityistuomioistuimia. Euroopan unionin tuomioistuin huolehtii siitä, että perussopimusten tulkinnassa ja soveltamisessa noudatetaan lakia.

Jäsenvaltiot säätävät tarvittavista muutoksenhakukeinoista tehokkaan oikeussuojan takaamiseksi unionin oikeuteen kuuluvilla aloilla.

2. Unionin tuomioistuimessa on yksi tuomari jäsenvaltiota kohden. Sitä avustavat julkisasiamiehet.

Unionin yleisessä tuomioistuimessa on vähintään yksi tuomari jäsenvaltiota kohden.

Unionin tuomioistuimen tuomarit ja julkisasiamiehet sekä unionin yleisen tuomioistuimen tuomarit valitaan henkilöistä, joiden riippumattomuus on kiistaton ja jotka täyttävät Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 223 ja 224 artiklassa tarkoitetut vaatimukset. Heidät nimitetään jäsenvaltioiden hallitusten yhteisellä sopimuksella kuudeksi vuodeksi. Tuomari tai julkisasiamies, jonka toimikausi päättyy, voidaan nimittää uudeksi toimikaudeksi.

3. Perussopimusten määräysten mukaisesti Euroopan unionin tuomioistuin

a) tekee ratkaisun jäsenvaltion, toimielimen taikka luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön nostamien kanteiden johdosta;

b) antaa kansallisten tuomioistuinten pyynnöstä ennakkoratkaisun unionin oikeuden tulkinnasta tai toimielinten antamien säädösten pätevyydestä;

c) tekee ratkaisun perussopimuksissa määrätyissä muissa tapauksissa".

Lissabonin sopimukseen on Unionin sitovaksi oikeudeksi otettu Euroopan ihmisoikeusyleissopimus.

Suomella on tarkastelun paikka korkeimman oikeuden suhteen, sillä KKO ei perustele valituslupapyyntöjensä, purkuhakemuksiensa, kantelujensa - ratkaisuja, sillä KKO on prejuridikaattituomioistuin ja ottaa juttunsa tutkittavakseen ja purettavakseen ym. "ennakkotapausmielessä". Tai *omasta aloitteestaan*, kuten olemme 2 tapauksessa viimeaikoina saaneet havaita. Taustalla lienee paineet "kasvojen kohotukseen", sillä EN IOT on suomelle antanut jo kaiken kaikkiaan 100 langettavaa ratkaisua.

Mitä siis tekee korkein oikeus ja hallitus, sillä Suomen tehokkaat oikeussuojakeinot loppuvat hovioikeuksien päätökseen?

Lissabonin sopimus hyväksytty kaikissa EU-maissa - HS.fi - Ulkomaat

Humalassa päivystänyt poliisipomo joutuu syytteeseen - Suomi - Uutiset - Ilta-Sanomat

Tulihan se "nimikin" sieltä, kun aikansa odottaa.. Kari on tuttu mies! Olen ollut mieheen puheyhteydessä helmikuussa 2006, kun eduskunnasta soiteltiin ja kyseltiin alun (toistakymmentä kansanedustaa), jahdista minkä - Lahti aloitti ja joka ei ole laantumisen merkkejä osoittanut. Keski-Opas oli tuolloin Alavuden poliisipäällikkö ja hänelle esitin toivomuksen, ettei kotipihaamme turhaan käytettäisi poliisipartion *parkkipaikkana*, sillä turhan usein partio tullessaan tai mennessään Alavudelle - Virroille, kävi korvessa pihassamme kääntymässä n. 500 m päätieltä! Naapuritkin jo hermostuivat ja asiasta keskusteltiin. Tuolloin kirjoitin nettiin, että "onko Alavuden poliisilla liikaa määrärahoja ja että pitääkö valtiontalouden tarkastusviraston puuttua aiheeseen (MTV3)".. Ajelut loppuivat! Hyvä niin!

Palaan aiheeseen myöhemmin..

Humalassa päivystänyt poliisipomo joutuu syytteeseen - Suomi - Uutiset - Ilta-Sanomat