Translate

keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Kansaneläkelaitoksen (KELA), palvelut ovat perseestä!













                 





Kelasta ei voida työntää, kuten kuvastakin näkyy, vaan ainoastaan vetää!

Olemme saaneet uutisista lukea ja kuulla kohta puolivuotta, miten TT asiat myöhästelevät ja KELA ei pysty vakuutteluistaan huolimatta käsittelemään toimeentulotukipäätöksiä lain vaatimassa viikon määräajassa. On mennyt viikkoja ja pahimmillaan kuukausiakin? Ihmiset joutuvat sormisuussa miettimään, mistä lainata rahaa välttämättömään, jokapäiväiseen elämäänsä. Jotkut ovat hakeneet kaupungilta "kiireapua", eli maksusitoumuksia ruokaan tai ennaltaestävää TT tukea vuokriin ym.

Oikeusasiamieskin on hoputellut ja KELA on luvannut, niinpä niin..

Itse olen nyt pariin eri kertaan täällä Alavudella joutunut käymään KELA:ssa asioimassa, kun itsellä on ollut ylimääräistä menoa terveydenhuollon saralla ja emännälläni myös. Täällä on 2 päivänä viikossa KELA avoinna ja aina kun olen käynnyt, niin asiakkaita on jo ennen aamu 09.00 jonoksi saakka ja vain yksi virkailija ottaa asiakkaita vastaan, jolloin pahimmillaan joutuu tuntitolkulla odottamaan ja jonottamaan perse puuduksissa!

Mielenkiitoista tuossa palvelutoiminnassa tai "toimimattomuudessa" on se, että viereiseen huoneeseen, jossa "asiakaspalveluvirkailija" ottaa asiakkaita sisään, lappaa 5-7 naisvirkailijaa yhteen huoneeseen? Eikö sieltä nyt jukoliste kerkiä ja ennättäisi ketään avuksi, kun odotustilakin ruuhkautuu niin pahoin, et kaikille odottaville ei löydy edes istumapaikkaa..

Vinkkinä vielä se, et "ikuisuusjonottajille" laittakaa vaikka radio soimaan siellä Fasadissa ja kahviautomaatti. Kokemuksesta tiedän, et on tuskastuttavaa odottaa ja istua 1½ - 2 tuntia vuoroaan!

Joku roti sentäs pitäis olla..

(Päivitys 4.5.2017):

KELA haluaa itselleen myös "harkinnanvaraisen / ehkäisevän" toimeentulotuen päätäntä ja myöntämisvallan. Millä perustein, kun heillä ei vieläkään edes "verkkosivut" toimi ja valtakunnallinen yleislinja on se, että asiakkaan, toimeentulotuen hakijan pitää "elää laskujen eräpäivän" mukaan! Anteeksi vain KELA:n teoreetikot, mutta näinhän se ei ole koskaan ollut kunnallisellakaan tasolla, niin, miten edes voitte harkita, saati vaatia jotahii "harkinnanvaraisuutta" päätöksentekoon itsellenne, kun nykyinen systeeminnekään ei toimi?

Jos jokaisen toteutuneen laskun jälkeen voinette vasta myöntää toimeentulotukea "normivajeen" mukaisesti, niin älkööt kukaan enään ihmetelkö, miksi KELA on niin "ylityöllistetty/ruuhkautunut", sillä puolisollani on hammasremontti ja hampaita nypitään 4-5 erikertaan monta kerralla ja sitten sovitellaan proteesia, niin meinaatteko perkele, et jokaisen "laskun" jälkeen, joka täällä on 2 viikkoa netto, haetaan "toimeentulotukea"..?

Toimitimme hammaslääkärin arvion, joka (todellinen) ja samoin hänen lähetteen ainoalle hammasteknikolle, joka täällä Alavudella proteeseja rakentaa ym. niin tämä ei riitä KELA:lle, kun on selkeät ja realistiset kustannusarviot? Miksei voi ennalta maksaa esim. "ehdollisena" ja tilittää Kuusiokuntien hammashoitoon ja teknikolle ja sitten, pyytää sieltä toimituttamaan reaaliaikaiset (laskut)? Miksi asiakasta kiusataan toimimattomalla "käytännöllä"?

Sitten nettisivuilla vielä "vittuillaan", et "useita käyntejä 37 päivän aikana"!??: Herätkää pahvit!!

Nyt sitten taas pitää mennä kaupunkiin ja olen henk.koht sitä mieltä, että kaupungin / (kaupunkien) pitää takaisinperiä KELA:lta ja vielä "korkojen" kera!!

1 kommentti:

  1. Kyllä tavallinen kansalainen saa tuntea sen äkkiä nahoissaan, jos syyllistyy vakain tuumin ja harkiten jatkettuun lainrikkomiseen. Mutta oikeusasiamieskin, yksi kansalaisten oikeusturvan tärkeimmistä valvojista, vain hoputtelee Kelaa (blogistin sanoin). Jos oltaisiin vähänkin sivistysmaassa, niin STM:ssä ja VM:ssä putoilisi päitä kunnes resurssit löytyisivät asian saattamiseen lain tarkoittamaan järjestykseen.

    VastaaPoista